Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

ΟΙ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΤΗΝ ΥΛΗ ΠΟΥ ΘΑ ΙΣΧΥΣΟΥΝ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ!!!

Πηγή: http://www.esos.gr/

Βιολογία

Α΄ Γυμνασίου


Στο διδακτικό εγχειρίδιο που ισχύει, παρουσιάζονται οι λειτουργίες των οργανισμών από τους μονοκύτταρους οργανισμούς έως τον άνθρωπο με στόχο την προσέγγιση της εξελικτικής υπόστασης των οργανισμών. Δυστυχώς, σε αρκετές περιπτώσεις περιλαμβάνονται λεπτομέρειες για τη δομή συστημάτων που εξετάζονται στους διάφορους οργανισμούς οι οποίες ταλαιπωρούν τους μαθητές χωρίς να προσφέρουν στην ανάδειξη της εξελικτικής πορείας των οργανισμών.


Έτσι, προτείναμε να διατηρηθεί αυτή η δομή και να δοθεί έμφαση σε ομοιότητες και διαφορές των διαφόρων ομάδων οργανισμών με εξελικτική διάσταση σε δυο μόνο από τα επτά κεφάλαια του βιβλίου: (α) Της λειτουργίας της «Αναπαραγωγής» (κεφ. 6) και (β) Της λειτουργίας της «Στήριξης – Κίνησης» (κεφ. 5). Στα υπόλοιπα όμως κεφάλαια προτείνεται να διδάσκονται μόνο οι ενότητες που αφορούν τις διάφορες λειτουργίες της ζωής στον άνθρωπο, δεδομένου ότι οι μαθητές δεν θα έχουν άλλη ευκαιρία (μέσα από μάθημα που να διδάσκεται υποχρεωτικά) να μελετήσουν τις λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τη ζωή τους.



Επιπλέον, προτείνεται η αναδιάταξη των κεφαλαίων, η πρόταξη αυτών που θα διδαχτούν με την υπάρχουσα δομή (μελέτη της συγκεκριμένης λειτουργίας από τους μονοκύτταρους οργανισμούς έως τον άνθρωπο) και η διάταξη των υπολοίπων με τρόπο που να μη θίγεται η ανάδειξη της λειτουργικής σχέσης των επιμέρους οργανικών συστημάτων.

Γ΄ Γυμνασίου
Προτείνεται να αφαιρεθεί ένα (1) κεφάλαιο από τα επτά (7). Συγκεκριμένα προτείνεται η απάλειψη από τη διδακτέα ύλη του κεφαλαίου 3 με τίτλο «Μεταβολισμός». Ο λόγος είναι ότι παρουσιάζει δυσκολίες στην προσέγγιση των εννοιών που περιλαμβάνει από τους μαθητές και εντάσσεται εμβόλιμα στη ροή των υπολοίπων κεφαλαίων. Ακόμη, προτείνεται αναδιάταξη των κεφαλαίων, ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές να οικοδομήσουν τις απαραίτητες συνδέσεις μεταξύ των διδασκόμενων εννοιών κάποιες από τις οποίες αφορούν επιτεύγματα της σύγχρονης Βιολογίας και σχετίζονται με την καθημερινή πραγματικότητα του σύγχρονου ανθρώπου.

Γεωγραφία
Α’ Γυμνασίου


ΜΑΘ. Β1.1: Ο πλανήτης Γη
Δεν θα διδαχθεί γιατί παρόμοια ύλη έχει διδαχθεί στη ΣΤ΄ Δημοτικού.
ΜΑΘ. Β3.3. Άνθρωποι και θάλασσα- Τα νησιωτικά κράτη
Δεν θα διδαχθεί γιατί το πρώτο μέρος του μαθήματος που αφορά στην κατανομή των ανθρώπων έχει διδαχθεί στην ΣΤ΄ τάξη και στο δεύτερο μέρος δεν τονίζονται τα χαρακτηριστικά της Ιαπωνίας ως νησιωτικό κράτος, που είναι ο κύριος στόχος του μαθήματος.


Τα Μαθήματα Β3.5., Β3.6., Β3.7. δεν θα διδαχθούν. Πρόκειται για απλή περιγραφική γεωγραφία που περιορίζεται στην ονοματολογία των ποταμών, απαιτεί μεγάλη απομνημόνευση ονομάτων, δεν γενικεύει τη σημασία των ποταμών για την ανθρώπινη ζωή, δεν συνδυάζεται με τη γενικότερη μορφολογία του εδάφους ώστε να εξηγηθεί το μέγεθος ή το είδος της ροής τους.
Β3.5. Τα ποτάμια της Ασίας

Β3.4. Τα ποτάμια της Αμερικής

Β3.5. Τα ποτάμια της Αφρικής-Τα ποτάμια της Αυστραλίας
ΜΑΘ. Β4.1. ΛΙΘΟΣΦΑΙΡΑ Μιλώντας για την ηλικία της Γης

Δεν θα διδαχθεί γιατί έχει δύσκολες έννοιες. Επιπλέον είναι ένα μάθημα που δεν συνδέεται με τα επόμενα μαθήματα.

Β’ Γυμνασίου
Δεν θα διδαχθούν τα μαθήματα :
ΜΑΘ.6. Η Γεωλογική ιστορία της Ευρώπης και η ορογένεση
ΜΑΘ.7. Η διαμόρφωση του ανάγλυφου στην Ευρώπη
ΜΑΘ.8. Η γεωλογική ιστορία της Ελλάδας,
επειδή έχουν πολλούς και δύσκολους όρους
ΜΑΘ.11. Οι φυσιογραφικές περιοχές της Ευρώπης
Δε θα διδαχθεί γιατί επικαλύπτεται από άλλα κεφάλαια. Συγκεκριμένα καλύπτεται από τα επόμενα μαθήματα που αναφέρονται αναλυτικά στα όρη, τις πεδιάδες και τις συνθήκες ζωής των Ευρωπαίων σε αυτά τα περιβάλλοντα.
ΜΑΘ.13. Βαλτική και Βόρεια θάλασσα: Δύο θάλασσες του Ευρωπαϊκού Βορρά
Δεν θα διδαχθεί ώστε να διατεθεί η ώρα στη διδασκαλία της Θάλασσας της Μεσογείου, που είναι μεγαλύτερης σημασίας για μια μεσογειακή χώρα σαν την Ελλάδα.
Τα μαθήματα
ΜΑΘ.18. Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ελλάδας
ΜΑΘ.20. Το κλίμα της Ελλάδας
ΜΑΘ.23. Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ελλάδας
ΜΑΘ.28. Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας
ΜΑΘ.31. Ο πληθυσμός της Ελλάδας
ΜΑΘ. 34. Οι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας
ΜΑΘ.40. Ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα
ΜΑΘ.44. Ο δευτερογενής τομέας στην Ελλάδα
ΜΑΘ.48. Ο τριτογενής τομέας στην Ελλάδα
Δεν θα διδαχθούν επειδή έχουν διδαχθεί στην Ε΄ Δημοτικού.


Μαθηματικά

Στην Α΄ Γυμνασίου υπάρχουν μειώσεις σε παραγράφους από τα πρώτα τρία κεφάλαια της Άλγεβρας όπου ήδη έχουν αντιμετωπιστεί στο Δημοτικό σχολείο. Επίσης αφαιρούνται τα προβλήματα εξισώσεων καθώς μελετούνται διεξοδικά στην Β΄ Γυμνασίου και στην παρούσα τους μορφή δεν αναδεικνύουν τη σημασία των εξισώσεων στην επίλυση τους. Τέλος μεταφέρεται μέρος του 7ου κεφαλαίου στην Β΄ Γυμνασίου, για μια πιο ισορροπημένη κατανομή της ύλης.


Στη Β΄ Γυμνασίου αφαιρείται η επίλυση τύπων λόγω της ιδιαίτερης γνωστικής δυσκολίας που έχουν για μαθητές αυτής της ηλικίας. Στη Γεωμετρία εξαιρούνται οι παράγραφοι που αναφέρονται στα διανύσματα, λόγω του ότι οι μαθηματικές πτυχές της έννοιας είναι αρκετά δυσνόητες για αυτή την ηλικία των μαθητών και οδηγούν σε συμπεριφορές χειρισμού συμβόλων και όχι κατανόησης.

Στη Γ΄ Γυμνασίου εξαιρούνται παράγραφοι και υποπαράγραφοι του 1ου κεφαλαίου της Άλγεβρας, που θα διδαχθούν στην Α΄ Λυκείου, με ταυτόχρονη εξαίρεση εφαρμογών και ασκήσεων. Τα εξαιρούμενα είναι τεχνικά και δύσκολα τμήματα της ύλης που δεν συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων στο πλαίσιο της Γ΄ Γυμνασίου, που είναι η εισαγωγή στον αλγεβρικό λογισμό. Στη Γεωμετρία εξαιρούνται από την διδασκαλία παράγραφοι του 1ου κεφαλαίου, επειδή οι σχετικές έννοιες αναπτύσσονται διεξοδικά στην Α΄ Λυκείου.

ΧΗΜΕΙΑ



Β΄ Γυμνασίου

Δίνεται έμφαση στην ποιοτική κατανόηση των φαινομένων και όχι στις αριθμητικές εφαρμογές (πχ στη διδασκαλία της περιεκτικότητας διαλυμάτων).

Αφαιρούνται ενότητες που διδάσκονται στη Χημεία της Γ΄ Γυμνασίου ή στη Βιολογία (πχ., Οξυγόνο, Διοξείδιο του άνθρακα, κλπ), ενώ προτείνεται η διδασκαλία 2 ενοτήτων για το έδαφος (πετρώματα, ορυκτά, μεταλλεύματα, ρύπανση του εδάφους) γιατί οι σχετικές έννοιες δε διδάσκονται πουθενά αλλού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.


Γ΄ Γυμνασίου

Προτείνεται η αναδιάταξη της σειράς διδασκαλίας των κεφαλαίων, ώστε να επιτευχθεί μια πιο σφαιρική και ολοκληρωμένη κάλυψη της διδακτέας ύλης και να επέλθει, εν μέρει, κάποιος συγχρονισμός με το μάθημα της Βιολογίας, μέσω της πρόταξης ενοτήτων που αφορούν στη Χημεία του άνθρακα.
Αφαιρούνται ενότητες που είναι δυσνόητες για μαθητές/ριες αυτής της ηλικίας (πχ, οι αντιδράσεις απλής αντικατάστασης), ενότητες που δεν κρίνεται απαραίτητη η διδασκαλία τους στην τάξη αυτή (πχ, αλκάλια, αλογόνα), καθώς και ενότητες που προσεγγίζονται στη Βιολογία, ή σε επόμενες τάξεις στη Χημεία (πχ, υδατάνθρακες-πρωτεΐνες-λίπη).


Φυσική
Β Γυμνασίου

Περιορίζεται η πολυπλοκότητα της περιγραφής της κίνησης.
Η μελέτη και εφαρμογή των νόμων του Νεύτωνα περιορίζεται σε μία διάσταση.
Περιορίζεται η πολυπλοκότητα της διδασκαλίας του έργου δύναμης και της ενέργειας (Δύναμη και μετατόπιση ομόρροπες).
Περιορίζεται η έκταση της διδασκαλίας της ισχύος.
Περικόπτεται ύλη που έχει διδαχθεί στο Δημοτικό (Πηγές ενέργειας, Διάδοση θερμότητας).
Περικόπτεται ύλη που προβλέπεται να διδαχθεί στο Λύκειο (Απόδοση μιας μηχανής, Μέτρηση θερμότητας, Θερμική ενέργεια, Δυνάμεις μεταξύ μορίων και εσωτερική ενέργεια).
Περιορίζεται η έκταση της διδασκαλίας των αλλαγών κατάστασης της ύλης, με αφαίρεση της λανθάνουσας θερμότητας τήξης και βρασμού.
Περιορίζεται η χρήση των μοντέλων του μικρόκοσμου.

Γ Γυμνασίου
Δεν διδάσκεται η ηλέκτριση με επαγωγή.
Περιορίζεται η πολυπλοκότητα της διδασκαλίας της διαφοράς δυναμικού στο ηλεκτρικό κύκλωμα.
Η μελέτη των ηλεκτρικών διπόλων περιορίζεται στους αντιστάτες.
Η μελέτη των ηλεκτρικών κυκλωμάτων περιορίζεται σε εκείνα με δύο αντιστάτες και μία πηγή.
Διδάσκονται μόνο οι εφαρμογές του φαινομένου Joule.
Περιορίζεται η διδασκαλία των κατόπτρων μόνο στα επίπεδα κάτοπτρα.
Δεν διδάσκεται η ανάλυση του φωτός και το χρώμα.
Δεν διδάσκονται τα σχετικά με τα είδωλα φακών, τα οπτικά όργανα και το μάτι.
Περιορίζεται η χρήση των μοντέλων του μικρόκοσμου.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το φόντο με τις μπουρμπουλύθρες μ αρέσει καλύτερα!!!
Το θέμα θα ηταν ίσως πιο επίκαιρο το Σεπτέμβρη με το άνοιγμα των σχολείων απ ότι τώρα....

ΕΝΥΑΛΙΟΣ είπε...

Α, πολύ ωραία!!Θα κάνουμε διαγωνισμό φόντου, μου φαίνεται. Περι του θέματος ,ναι, είναι ανεπίκαιρο!!!