Τετάρτη 21 Ιουλίου 2010

ΚΥΠΡΟΣ: 36 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΕΙΣΒΟΛΗ

5 σχόλια:

Theodora είπε...

Για τους παλαιότερους που έζησαν τα γεγονότα, αυτές οι επετειακές αναφορές τους βοηθούν να μην ξεχάσουν … Για τη δική μου όμως γενιά (δεν ήμουν ούτε ενός έτους τότε), για τα παιδιά μου και για τους μαθητές μου και όσο οι παλιοί φεύγουν από τη ζωή και δεν είναι δω να μας τα πουν, η παράθεση αυτών των ιστορικών στοιχείων είναι σημαντική… γιατί μας βοηθά να ΜΟΡΦΩΣΟΥΜΕ ιστορική μνήμη… Το κακό είναι ότι απαιτεί κόπο η μελέτη τους… και υπάρχουν και οι «προοδευτικοί» ταγοί μας, που ευρισκόμενοι σε πλάνη αγνοούν τα κτηνώδη ένστικτα του ανθρώπου που αποκορύφωμά τους έχουν τον πόλεμο… Φοβάμαι πως η σημερινή πραγματικότητα τους διαψεύδει οικτρά και πως το ίδιο ιστορικό πλαίσιο έχει ξαναπαιχτεί…somewhere in summertime…
Στα παιδικά μου χρόνια, στο διπλανό διαμέρισμα έμεναν φοιτητές Κύπριοι..με την ένρινη ιδιαίτερη προφορά τους έδωσαν στην μητέρα μου κάτι αυτοκόλλητα με το σύνθημα Δεν Ξεχνώ..

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B5%CE%BD_%CE%BE%CE%B5%CF%87%CE%BD%CF%8E

diel είπε...

Ο χειρότερος εχθρός της Κύπρου θεωρώ είναι ο χρόνος.Γιατί η ζωή τρέχει,οι μνήμες θαμπώνουν και εκείνοι που τα έζησαν και τα κρατούν ζωντανά σιγά-σιγά φεύγουν απ'τη ζωή.
Γεγονός είναι ότι¨κάποιοι¨ θέλουν να διαιωνιστεί η κατάστση για να μην βγουν εκτεθειμένοι και αναγκαστούν να αναλάβουν το πολιτικό κόστος.Γι αυτό οι ταμπέλες με την επιγραφή "ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ" λιγοστεύουν στο νησί,όσοι αναμοχλεύουν το θέμα χαρακτηρίζονται γραφικοί και γι αυτό το ιστορικό αυτό κομμάτι του νησιού της Αφροδίτης δεν διδάσκεταιστα σχολεία.
Το Κυπριακό είναι ανοιχτό τόσα χρόνια, ας ελπίσουμε να κλείσει απ΄την τωρινή νέα γενιά...

Theodora είπε...

Όλοι μας φέρουμε ένα μερίδιο ευθύνης..ως μαθητές ήμασταν τουλάχιστον αδιάφοροι… δεν μάθαμε να εκτιμούμε την προσπάθεια και το αγαθό στο τέλος της, προτιμούσαμε το ουράνιο τόξο και τον θησαυρό στην άκρη του. Ως πολίτες ..δε βαριέσαι.. Αδιαφορία. Οι εκπαιδευτικοί ή μάλλον λειτουργοί της εκπαίδευσης, βρισκόμαστε μπροστά σε έντονα διαβρωμένη νέα γενιά..Η Κύπρος αναφέρεται στο 15 κεφάλαιο της γεωγραφίας β γυμνασίου… Και τα παιδιά εκπλήσσονται όταν βλέπουν στο google earth την τουρκική σημαία και την τουρκοκυπριακή ψευδοσημαία χαραγμένες πάνω στα βουνά της Κύπρου και ακούν έναν Κύπριο που τους λέει ιστορίες από εκείνα τα χρόνια..Όμως πως αυτή η γενιά ν΄ αντιδράσει; Μακάρι να κάνω λάθος αλλά η σημερινή γενιά δε φαίνεται να διαθέτει το νεύρο για να κάνει ανατροπές..Δεν το λέω για την Κύπρο μόνο αλλά γενικά. Ας πούμε το ότι ο Καραγκιόζης μας τουρκοποιήθηκε δεν είδα να απασχολεί και πολύ, ενώ άλλα συμβάντα πχ στον χώρο της τηλεόρασης γίνονται σήριαλ…Εύχομαι να ευαισθητοποιηθούμε όλοι και να δημιουργήσουμε την κρίσιμη μάζα για να ξεφύγουμε από αυτήν την κατάσταση…

Theodora είπε...

Ο (άγνωστος) λόγος του Οδυσσέα Ελύτη στην Κύπρο (5/8/1985)...
..Με έχουν ονομάσει, κατά καιρούς, ποιητή της θάλασσας, ποιητή των νησιών και του ήλιου. Και ώς ένα σημείο είμαι. Αλλά δεν είμαι μόνο αυτό. Δεν είμαι μόνο αυτό που αντιλαμβάνεται κανείς, όταν ακούει τέτοιους χαρακτηρισμούς και νομίζει ότι έχει να κάνει με εντυπώσεις και περιγραφές, με μια απλή φυσιολατρεία. Τα φυσικά στοιχεία έχουν μια δεύτερη και μια τρίτη σημασία, όπου η γλώσσα και η ιστορική μνήμη εμπλέκονται και δημιουργούν μια άλλη πραγματικότητα, για τις καθημερινές μας στιγμές ασύλληπτη. Αποτελούν, θα έλεγα, στην κλίμακα του πνεύματος, ένα αλφάβητο που με την κατάλληλη χρήση του, εξαιρετικά δύσκολη –πρέπει να το πω και αυτό αμέσως–, ξεκλειδώνει τα μυστικά και αποδίδει το μυστήριο που μας περιβάλλει, το κάνει προσιτό στην ψυχή μας. Και η ψυχή μας είναι μεγάλη υπόθεση. Η ατομική μας ψυχή και η ομαδική. Γιατί υπάρχει και η ομαδική ψυχή, που αντιπροσωπεύει κάθε λαό στο σύνολό του και στην ιδιοτυπία του. (…) Μου δόθηκε η ευκαιρία στους πέντε μήνες που πέρασα στην Κύπρο το καλοκαίρι του ‘70, να την τριγυρίσω όλη, να δω τα αρχαία της, τα Βυζαντινά της, τα σημερινά της, σε αδιάσπαστη συνέχεια, σε αδιάσπαστη ενότητα ανάμεσα τους και ανάμεσά στο τοπίο. Αυτό έχει μεγάλη σημασία. Με εντυπωσίασε και μου έδωσε μια βαθιάν ικανοποίηση, θα έλεγα μιαν επαλήθευση της ταυτότητάς μου σαν μέλους μιας κοινότητας που σαν Γένος επέτυχε πάντοτε.**

Theodora είπε...

**
... Ο Ελληνισμός είναι μια κοινότητα που με ποικίλες μορφές και κάτω από ποικίλες περιστάσεις αντίξοες, δραματικές, εξοντωτικές κάποτε, κατάφερε παρ’ όλα αυτά να επιβιώσει. Δεν ξέρω αν έχουμε άλλο τέτοιο παράδειγμα στην ιστορία. Και το μόνο του όπλο, αλλά ένα όπλο μοναδικό και παντοδύναμο, εστάθηκε η γλώσσα του.(..)
Και να γιατί μου έδωσε τόση ικανοποίηση η συμβίωσή μου με την πραγματικότητα της Κύπρου. Γιατί βρήκα τα «ανάλογα» της γλώσσας αυτής, έξω από κάθε ιστορική ή πολιτική σκοπιμότητα, σ’ αυτή τη «μνήμη» που την κουβαλάτε και την εξωτερικεύετε όλοι σας και που είναι μαρτυρία ενός ανεπανάληπτου πολιτισμού.

Αυτό που θαυμάζουμε στην ελληνική τέχνη της ακμής, δεν είναι αυτό που πίστεψαν οι Δυτικοί ότι συνεχίστηκε με την Αναγέννηση. Ούτε αυτό που πραγματοποιήσανε αργότερα με τα νεοκλασσικά κτίρια που κοσμούν τις πρωτεύουσές τους. Είναι μια ειδική αίσθηση για τα πράγματα και τις αναμεταξύ τους σχέσεις, που οδηγεί στην ευγένεια, είτε καταπιάνεσαι με μεγάλα είτε με ταπεινά έργα. Για την αντίληψή μου –θα μπορούσα να πω για την αντίληψη ολόκληρης της γενεάς μου– η συνέχεια του πνεύματος εκείνου πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά και μόνον από τον λαϊκό πολιτισμό. Μια εσωτερική αυλή σπιτιού με τους ασβεστωμένους τοίχους, τα λουλούδια στους τενεκέδες, τα πέτρινα σκαλάκια, ή ένας περίβολος μοναστηριού με τα κυπαρίσσια, τη στέρνα, τις στοές και τα κελλιά, βρίσκονται πολύ πιο κοντά στην αντίληψη που έφτιαχνε τους Απόλλωνες και τις νίκες, τους Οσίους και τις Θεομήτορες, απ’ όλες τις μεγαλόπρεπες κολόνες και μετόπες των Ευρωπαϊκών Ανακτόρων. Και αυτό συνέβη επειδή, αξεδιάλυτα συνυφασμένα, το τοπίο και η γλώσσα, επιβιώσανε μέσα στο ομαδικό υποσυνείδητο, διατηρηθήκανε μέσα στους ύμνους της Ορθοδοξίας και στα Δημοτικά Τραγούδια –το παρατηρούμε αυτό εντελώς ιδιαίτερα στην Κύπρο– και έφτασαν ώς τις μέρες μας, είτε οι καιροί ήτανε καλοί είτε χαλεποί. Τολμώ, μάλιστα, να πω ότι λειτουργήσανε πιο οργανικά και πιο έντονα στη δεύτερη περίπτωση – κάτι που γεννά την απορία των ξένων και παραμένει για την αντίληψή τους ακατανόητο.

Πολύ συχνά μου έτυχε να με ρωτήσουνε στις συνεντεύξεις: Για ποιό λόγο η ποίηση η ελληνική γυρίζει στην μοίρα του φορέα της; Καμιά σχεδόν ποίηση ξένης χώρας δεν ασχολείται με την Ιστορία και την μοίρα του λαού της. Τους απάντησα: Επειδή ο Ελληνισμός έζησε πάντοτε κοντά στον κίνδυνο. Επειδή ό,τι κινδυνεύει, ζητάς να το διασώσεις. Επειδή νιώθουμε μόνοι. Επειδή σαν πολιτιστική μονάδα δεν έχουμε συγγενείς. Και επειδή –προσθέτω εγώ τώρα μεταξύ μας– στο βάθος μας φοβόντουσαν πάντοτε, όσο αδύναμοι και αν είμασταν. Και μας πολεμούσανε, «Πέλαγο μέγα πολεμά, βαρεί το καλυβάκι!», για να ξαναθυμηθώ τον Σολωμό. Ή μήπως αυτό δεν συμβαίνει σήμερα με την Κύπρο;
Μου επεφύλαξε η τύχη την τιμή να γνωρίσω τον Εθνάρχη Μακάριο σε μιαν από τις κορυφαίες στιγμές της δράσης του. Και την θλιβερή τιμή να παραστώ εχθές στην επιμνημόσυνη δέηση για ανάπαυση της ψυχής του. Το αγωνιστικό του σθένος, την ψυχική του αντοχή, το κάλλος του, τα αντλούσε από την μεγάλη δεξαμενή που αποτελείτε όλοι σας – ολόκληρος ο κυπριακός λαός. Για αυτό τη συνέχεια την βλέπουμε σήμερα και θα την βλέπουμε πάντοτε –αρκεί να υπάρχει ενότητα– ολοένα πιο δυνατή, πιο αποφασιστική επάνω στα δικά του βήματα.
Αλλά αυτό είναι το θαύμα. Να δυναμώνεις και να αντρειεύεσαι τότε ακριβώς που κινδυνεύεις να χάσεις αυτά που αγαπάς, όμως να ξέρεις πως είναι δικά σου, κατάδικά σου. Και να τους δίνεις την χροιά του ακατάλυτου και του αιώνιου...